Monday, January 5, 2009

SIAPA KITA UNTUK MENGHUKUM ???

" Apa pendapat akak tentang peristiwa pengeboman di hotelTaj Mahal baru2 ni? Adakah dia di kira sebagai syahid sedangkan peraturan perang dalam Islam sendiri tidak boleh membunuh orang tua, kanak2 bla..bla..bla.. Sekarang ni dia dah bunuh orang yang tak berdosa, yang terbunuh tu rakyat biasa je sedangkan yang jahat tu pemimpin dia", terdiam sebentar saya memikirkan jawapan yang terbaik bagi persoalan tersebut.

Saya kemudiannya menjawab persoalan tersebut dengan pertanyaan mengenai pendapat junior yang bertanya itu sendiri. Beliau menunjukkan rasa kesangsian yang perbuatab tersebut adalah baik dan boleh di nilai sebagai syahid di dalam perjuangan Islam. Tetapi saya rasa bukan hanya dia sahaja yang akan menyatakan kesangsian tentang tindakan pengebom berani mati dan menyatakan itu satu kesalahan dan boleh dikatakan tidak layak dikatakan sebagai seorang yang bergelar syuhada'...benar atau tidak? kita cuba tanya diri kita sendiri..mungkin kita juga berpemikiran begitu..

Namun, cuba kita renungi dua kisah yang saya ingin kongsikan bersama dalam menjawab persoalan tersebut. Mungkin anda pernah mendengar menenai kisah seorang ahli ibadah dan pembuat maksiat. Si ahli ibadah sentiasa mengingatkan pembuat maksiat tersebut untuk meninggalkan maksiat yang dilakukan dan sering menyatakan bahawa Allah tidak akan menerima taubatnya dan bakal menjadi ahli neraka. Namun, semasa ditentukan ahli maksiat terebut ahli syurga @ neraka..Allah telah menempatkan ahli maksiat itu di syurga sebaliknya ahli ibadah tersebut di neraka.

Kisah kedua pula adalah mengenai kisah seorang Nabi yang membakar sarang semut kerana marahkan seekor semut. Seperti perumpamaan melayu, kerana marahkan nyamuk habis kelambu di bakar.

Kisah- kisah di atas di petik dari buku karangan ustaz Zahazan Mohamad, seorang motivator yang suaranya sering didengari di corong radio IKIM.fm pada selepas subuh dan selepas maghrib...munkin kisah tersebut bukanlah jawapan yang paling tepat untuk menjawab persoalan tersebut, namun bagi saya hayatilah kisah tersebut dan ambillah pengajarannya.

Kita manusia bukanlah Tuhan yang boleh menghukum seseorang itu bakal ahli syurga atau neraka sedangkan kita sendiri pun belum pasti akan menjadi ahli syurga (* jangan putus asa tingkatkan usaha utk manjadi ahli syurga) atau neraka (*mudah2an dipelihara dari azab api neraka). Sesungguhnya kita masuk syurga hanyalah kerana limpah rahmatnya kerana sesungguhnya ibadah yang kita lakukan tidaklah setanding dengan nilaian syurga kerana kita melakukan ibadah sendiri pun dengan menggunakan anggota yang merupakan pinjaman dariNya...sama2 lah kita renungkan... kita tidak layak untuk mennghukum tindakan seseorang..siapalah kita???

" Dan orang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain..." ( Al-Fathir : 18)

Ayat di atas jelas membawa maksud yang seseorang yang lain tidak akan memikul dosa orang lain. Maka, memang tidak wajarlah jika seseorang itu menjadi mangsa atas kejahatan yang dilakukan oleh orang lain.

Namun, satu perkara yang sentiasa kita perlu ingat adalah... siapalah kita untuk menghukum... sesungguhnya Allah sahaja yang mengetahuinya..

wallahua'alam

No comments: